Wat is intuïtief eten?

27 mei 2020 Door Geeske

Sinds een jaar ongeveer eet ik intuïtief. In deze blog leg ik uit wat dat inhoudt.

Intuïtief eten is een manier van eten die in de jaren ’90 is ‘uitgevonden’. In lang vervlogen tijden toen we nog jagers en verzamelaars waren aten we altijd intuïtief, maar dat zijn we vergeten. We luisteren tegenwoordig heel slecht naar ons lichaam. Daar komen nog eens honderden voedingsregels die elkaar allemaal tegenspreken bij en voilà, je hebt een voedingscrisis.

Ook ik had erg veel last van allerlei gedachten over wat goed voor je is om te eten en wat slecht voor je is. Hetzelfde voedingsmiddel wordt door de één aangeprezen als ‘superfood’ en door de ander in de ban gedaan wegens teveel van het één of ander. Ik had geen idee meer wat ik moest eten.

Daarom heb ik een tijd terug al besloten om intuïtief te gaan eten. Dit betekent ten eerste dat er geen ‘goed’ of ‘slecht’ eten is. Er is alleen eten en ik bepaal per maaltijd of tussendoortje of ik het wil eten of niet. Dit kan een koekje zijn, maar ook een gezonde salade.

Een andere regel is dat je goed naar je lichaam moet luisteren en gehoor moet geven aan je honger- en verzadigingssignalen. Dit is altijd al heel lastig geweest voor mij. Ik heb snel honger en dorst. Ik weet niet waarom, maar dat heb ik altijd al gehad. Ik vond het dus wel spannend om altijd iets te eten als ik honger heb. Ik koos hierbij vooral voor makkelijk te pakken gezonde snackjes zoals tombons of snackworteltjes.

Nog een belangrijke regel is dat je gedachten aan ‘mag ik niet’ of ‘ik mag hier maar heel weinig van’ moet laten varen. Ik heb dit iets aangepast naar mijn levensstijl. Ik volg hierbij mijn lichaam en die heeft altijd al een lichte weerstand gehad tegen melk en vlees. Yoghurt, kaas, eieren en af en toe vis vind ik wel heel lekker. Ik besloot daarin mee te gaan en te luisteren naar mijn lichaam. Af en toe heb ik trouwens wel ineens zin in rookworst of een kroket en die neem ik dan ook. Mijn lichaam zal het wel weten!

Nu ik een tijd op deze manier eet heb ik gemerkt dat ik van brood met beleg eigenlijk geen vol gevoel krijg. Als ik brood neem bij het ontbijt en de lunch heb ik vaak al na anderhalf uur weer honger. Echte, rommelende honger. Niet zo handig. Ik probeerde dit op te vangen door op die momenten wat fruit of groente te eten. Dit hielp maar ten dele.

Wat ik ook merkte was dat ik bij het avondeten zo’n honger had en vooral heel erg trek in groente en mijn vleesvervanger dat ik moeite had om het niet allemaal in recordtijd naar binnen te schrokken. Mijn lichaam gaf mij een duidelijk signaal: je moet meer groente en eiwitten eten gedurende de dag.

Daarom eet ik vanaf deze week met de lunch een salade van peulvruchten aangevuld met groente, verse kruiden (die ontzettend gezond blijken te zijn!) en soms wat rijst of een stukje brood met boter ernaast. Ik vond het een enorme luxe om mezelf dit te gunnen! Ik geniet nu veel meer van mijn eten en heb de laatste dagen ook veel minder trek tussendoor. Ik ben zeker van plan om dit vol te houden.

Veel inspiratie heb ik trouwens gekregen van de cursus ‘Vegan Nutrition Health Coach’ die ik volg via Udemy. Ik wil graag meer vegan gaan eten, hoewel ik niet van plan ben om een ‘health coach’ te gaan worden. Het intuïtief eten wil ik blijven doen en ik doe dus geen voedingsmiddelen permanent in de ban. Veel mensen snappen dit niet, want die willen graag dat je òf voor het ene òf voor het andere kiest. Ik denk dat een genuanceerder voedingspatroon het beste voor je is, dus daar hou ik het bij.

Hoe eet jij? Eet jij volgens een bepaalde voedingsleer of niet? Laat het me hieronder weten!